Klimapark 2469

Fredag 2. september fikk 1STA og 1STC oppleve Klimapark 2469 ved foten av Galdhøpiggen - og for en opplevelse det ble!

Lang bussreise

Det var en lang bussreise for elevene som dro på tur med lærerne Liv og Marianne. Opplevelsene i parken gjorde imidlertid at det ble en strålende dag. Været var også bra.

Kjelbreen - Klikk for stort bilde

Busstur - Klikk for stort bilde

Klimaendringer

I parken ble klimaendringer, historie, geologi og biologi formidlet på en meget god måte av dyktige guider. Høydepunktet var nok istunnelen i Juvfonna. Her fikk elevene oppleve 7000 år gammel is og fantastiske is-skulpturer. Skulpturene i tunnelen er med utgangspunkt i Norrøn mytologi. Sklia i tunnelen førte til lek og moro.

Siste stopp var den vakre Kjelbreen. Hvis temperaturen på Juvflya fortsetter å stige, kan denne breen bli borte i dette århundret. Her fikk elevene også testet ut ekko fra fjellveggen, og det er mulig at noen tror at jotnene fortsatt finnes.

Kjelbreen - Klikk for stort bilde

Fantastisk tilbud

Klimapark 2469 er et tilbud fra den kulturelle skolesekken (DKS Innlandet). Tusen takk til DKS, og bibliotekar Ingvild, som står på for at ELVIS - elever og lærere - får slike muligheter!

Ved foten av Galdhøpiggen - Klikk for stort bildeVed foten av Galdhøpiggen