Tilrettelagt tilbud med hverdagslivstrening

Vi har et tilrettelagt tilbud for elever med ulike funksjonsnedsettelser hvor undervisningen i fagene er kombinert med hverdags- og arbeidslivstrening.

Dette er et tilbud for deg som har spesielle tilretteleggingsbehov. Elevgruppen består av elever med ulike funksjonsnedsettelser.

Visjonen vår er: Et godt sted å være, et godt sted å lære

Hvilke fag har du?

Du får undervisning i fagene:

• norsk
  • engelsk
  • matematikk
  • naturfag
  • samfunnsfag
  • kroppsøving
  • friluftsliv
  • kommunikasjon og samhandling
  • hverdagslivstrening/kjøkken
  • elevbedrift

Undervisningen foregår i små grupper, og det legges til rette for god individuell opplæring og støtte. Du skal ha 30 undervisningstimer a 45 minutter per uke.

Vi har moderne utstyr

Vi har en moderne treningsleilighet hvor du øver på ferdigheter som kreves for å mestre dagliglivet. Leiligheten består av kjøkken, stue, soverom, bad og vaskerom, og her vil du og de andre elevene jobbe med ADL-trening (hverdagslivstrening).

Læring innenfor tverrfaglige tema

Skolen legger til rette for læring innenfor de tre tverrfaglige temaene i den overordnede delen i kunnskapsløftet;

• folkehelse og livsmestring
  • demokrati og medborgerskap
  • bærekraftig utvikling

Disse temaene i læreplanverket tar utgangspunkt i aktuelle samfunnsutfordringer som krever engasjement og innsats fra enkeltmennesker og fellesskapet i lokalsamfunnet, nasjonalt og globalt.

Planen konkretiseres i Individuell opplæringsplan (IOP) som vurderes underveis i året og ved skoleslutt.

Våre verdier

• Samarbeid og omsorg skal gjenspeiles i alt arbeid på tilrettelagt avdeling.
  • Vi skal jobbe sammen for å skape en trygg og meningsfull skolehverdag, slik at elevene blir mest mulig selvstendige.
  • Elevene skal kunne fungere i sosiale sammenhenger ut ifra egne forutsetninger.
  • Vi samarbeider tett med hjemmet og andre instanser.

Vi er også opptatt av

• å «se hele eleven»
  • at eleven skal oppleve mestring og kunne vise sine styrker, ferdigheter og sitt potensial
  • at hver elev er unik, og skal ses i lys av sine ferdigheter – kravene skal tilpasses elevens styrke

Søknad

Søknadsfristen er 1. februar. Du søker på vigo.no på individuelt grunnlag.

Tilrettelagt avdeling ute på tur - Klikk for stort bilde
Tilrettelagt avdeling griller pølser på bål - Klikk for stort bilde